Roland Octa-Capture - test

Roland Octa-Capture - Interfejs audio/MIDI USB

Ta czarna puszka po prostu BRZMI!

Octa-Capture to zamknięty w niewielkich rozmiarów blaszanej skrzynce interfejs audio dla komputerów PC i Mac,
podłączany za pomocą USB 2.0 Hi-Speed. Wraz z interfejsem otrzymujemy dodatkowo przewód USB, płyty ze sterownikami i programami zarządzającymi ustawieniami, pakietem oprogramowania w postaci wirtualnej stacji roboczej Sonar 8.5 LE i wirtualnych instrumentów firmy Cakewalk: Rapture LE, Sound Center oraz Studio Instruments Drums.

Octa-Capture przetwarza dźwięki o parametrach 24 bity/192 kHz. Jednocześnie można nagrywać dwanaście kanałów, odtwarzać dziesięć - przy ustawieniach 44.1, 48, 96 kHz. Przy częstotliwości próbkowania 192 kHz ilości kanałów zostają ograniczone do czterech.

Do dyspozycji dostajemy osiem wejść i osiem wyjść analogowych. Do tego dwa wejścia i wyjścia cyfrowe (coaxial), port USB 2.0 oraz gniazda DIN MIDI IN i Out.




Szczegółem, który wyraźnie odróżnia Octa-Capture od wcześniejszych, będących pierwowzorami interfejsu produktów firmowanych marką Edirol, jest to, że wszelkie parametry interfejsu obsługuje się za pomocą wewnętrznego systemu DSP. Aby zmienić czułość wejścia dla kanałów, uaktywnić efekty czy włączyć zasilanie fantom trzeba zerknąć na wyświetlacz i odpowiednio dobierać kombinacje przycisków i ruchów gałkami.



Wejścia/wyjścia
Wejścia analogowe. Od frontu znajdziemy cztery wejścia mikrofonowo - instrumentalne 1-4 na gniazdach combo (złącza XLR symetryczne/TRS 1/4" symetryczne lub niesymetryczne), z których dwa pierwsze mogą odbierać również sygnał liniowy o niższej impedancji (Hi-Z). Cztery kolejne wejścia analogowe 5-8 znajdują się z tyłu. Do każdego z tych kanałów przypisano mikrofonowy przedwzmacniacz klasy A (Roland nazywa te przedwzmacniacze - VS Preamps), których schemat bazuje na układach preampów, umieszczanych w cyfrowych konsolach Roland V-MIxer jak również w systemach Sonar V-Studio 700.

Tani mastering audio: www.wielkimaster.com. Wejścia analogowe sprzężone są w wewnętrznym systemem DSP. Przez menu obsługi, dla każdego z kanałów z osobna uruchamia się zasilanie fantomowe 48V (DC, 6 mA dla kanału przy maksymalnym obciążeniu) i filtr dolno-zaporowy ustawiony na 100 Hz. Można też zmienić fazę sygnału lub włączyć tryb Hi-Z dla wejść 1-2 gdy chcemy nagrywać np. gitarę elektryczną. Dla innych źródeł sygnału należy wybrać domyślne ustawienie wejścia, o niskiej impedancji, dla nagrań np. stopy zestawu perkusyjnego najlepiej podłączyć mikrofon do wejść 7 lub 8, gdyż te gniazda mają trochę inne od reszty ustawienia czułości. 


Analogowych wyjść jest osiem, wszystkie w formacie 1/4” TRS. Pierwsza para Main, sprzężona jest z wyjściem słuchawkowym i regulatorem poziomu i to właśnie do wyjść 1-2 należy podłączyć odsłuchy. Sygnał z wyjścia głównego słyszalny jest równocześnie w słuchawkach, zaś za pomocą przycisku na panelu przednim można wyciszyć sygnał na wyjściu do monitorów i zostawić tylko odsłuch słuchawkowy z możliwością ustawienia balansu między sygnałem przychodzącym z komputera do interfejsu, a sygnałem na wejściach.

Funkcje specjalne
Wewnętrzne przetwarzanie sygnału odbywa się w trybie 40-bitowym. Zawarty w Octa-Capture system DSP oferuje kilka ciekawych funkcji. Do dyspozycji mamy np. kompresor z sześcioma parametrami regulacji (Gate, Attack, Release, Threshold, Ratio 1:1.0 - 1:16 oraz wzmocnienie Gain -50 do 24 dB).

Pogłos działa w trybie wysyłkowym dla wszystkich kanałów wewnętrznego miksera. Regulacja efektu obejmuje wybór jednego z czterech rodzajów cyfrowego algorytmu odpowiedzi otoczenia: Echo, Room Small Hall i Large Hall, oraz czasu pre-delay (0-160 ms) i czasu wybrzmienia pogłosu (0.1- 5 sek.).

Przydatną funkcją jest funkcja automatycznego ustawienia czułości Auto Sens dla sekcji przedwzmacniaczy. Czułość dla nagrywanego kanału ustawia się niemal intuicyjnie i bardzo szybko z pozycji panelu czołowego. Aby ustawić czułość w trybie automatycznym, wystarczy docisnąć pokrętło sekcji pre-amp, wybrać kanał i wcisnąć jeszcze dwukrotnie podając nagrywany sygnał na wejście. Gdy zagramy próbkę danej partii, po zatrzymaniu funkcji Auto Sens procesor Octa-Capture przetworzy sygnał i wybierze dla nas optymalne ustawienia poziomu dla kanału, tak, by zachować bezpieczny dystans od momentu przesterowania.

Oprogramowanie
Do kompletu z Octa-Capture otrzymujemy programową stację roboczą Sonar 8.5 LE oraz instrumenty wirtualne: syntezator Rapture LE, odtwarzacz barw Sound Center oraz maszynę perkusyjną Studio Instruments Drums. Do tego, należy zauważyć fakt, że wraz z sekwencerem audio/MIDI Sonar LE na dysku lokują się jeszcze syntezator wirtualny PSYN II i program do odtwarzania sampli - Drop Zone. IDla przykładu sample perkusyjne wykorzystywane w aplikacji Studio Instruments Drums zajmują na dysku 435 MB i zaprogramowano z nich 51 zestawów o różnym brzmieniu.

Skoro już o bębnach mowa, to w SI Drum Kit znajdziemy tez listę gotowych schematów perkusyjnych w formacie MIDI, podzielonych na grupy Electronic & Pop, Hiphop, Jazz & Blues, Rock, Soul i Funk.


Pomiary 
Fachowcy z Rolanda w informacjach technicznych obiecują nam w przypadku Octa-Capture zakres dynamiki na poziomie 104 dB na wejściach i 113 dB na wyjściach. Pomiary przy pomocy programu RMAA dowiodły niezbicie, że Octa-Capture także po za japońskim laboratorium prezentuje doskonałe parametry. Program wykazał, że w - teoretycznie i praktycznie - najbardziej optymalnych ustawieniach 24 bit/44.1 kHz mamy do czynienia z zakresem dynamicznym w zakresie ok. 97 dB (poziom szumów -97 dB), średnim przesłuchem stereo -96.5 dB i całkowitym poziomem zniekształceń harmonicznych THD 0.0009 %. W większości testowanych przez RMAA parametrów interfejs dostał noty Exellent (najlepsze wyniki dla 24/44.1), także jeśli chodzi o pasmo przenoszenia, co potwierdziło jakże pozytywne testy odsłuchowe.

Praktyka
A jak wygląda to wszystko w praktyce? Obsługa jest naprawdę intuicyjna. Fantastycznie spisuje się funkcja Auto Sens, a jeżeli chcemy ręcznie ustawić poziomy na wszystkich kanałach, zrobimy to używając jednego pokrętła i przycisku. Podobnie jest z resztą funkcji. Trochę bardziej wnikliwie trzeba zgłębić temat wówczas, gdy będziemy chcieli ustawić różne rodzaje odsłuchu dla muzyków. Do tego, by skonfigurować parametry wewnętrznych mikserów A-D potrzebna będzie lektura instrukcji obsługi. I to właściwie cała filozofia Octa-Capture - urządzenie jest tak zaprojektowane, że bez żmudnych zabiegów można zacząć nagrywanie.Nadszedł dobry moment na to, by wspomnieć o brzmieniu. Na co dzień pracuję z kilkoma urządzeniami, wśród których tymi przenośnymi jest kilka interfejsów USB firmy M-Audio. Pomimo, iż w testach RMAA to właśnie urządzenie i Octa-Capture otrzymały podobne noty, słuchając nagrywanych projektów wprawne ucho od razu usłyszy różnicę. Interfejs Rolanda charakteryzuje się pełnym, wyrównanym po obu krańcach pasma brzmieniem. W porównaniu np. do tańszego interfejsu M-Audio, po zamianie interfejsu na Octa-Capture na wierzchu od razu pojawił się najwyższy zakres pasma, którego wcześniej nie słyszałem. Schował się natomiast wysoki, i jak się później okazało, trochę męczący wyższy środek. Natomiast w porównaniu z interfejsem PCI firmy RME żadnej różnicy brzmieniowej już nie dało się tak łatwo wyłowić, co dla produktu Rolanda jest chyba sporym komplementem.

Octa-Capture nagrywa detalicznie, z dynamiką na najwyższym poziomie. Jeżeli ustawimy rozmiar bufora audio na rozsądnym, średnim poziomie (bufor ASIO 128 sampli - nie słychać opóźnienia), możemy nagrywać osiem ścieżek jednocześnie. Unikać należy, jak w przypadku większości interfejsów podłączanych przez USB, zmiany parametrów urządzenia i dla sterowników w środku projektu.



Krótko mówiąc - jest super. W tym przedziale cenowym jest to bardzo gorące urządzenie oferujące spore możliwości i brzmienie, jakiego spodziewamy się po znacznie droższych produktach.


Plusy:
- świetna dynamika
- transparentne, wyrównane brzmienie
- bardzo dobre przedwzmacniacze mikrofonowe zbudowane w klasie A
- funkcja Auto-Sens
- intuicyjna obsługa
- spore możliwości przekierowania sygnałów (wirtualne miksery A-D)
- interesujący zestaw dołączonego oprogramowania


Minusy:
- brak wskaźników poziomu dla kanałów w programowym panelu sterowania



PRODUCENT: Roland, www.rolandpolska.pl
DOSTARCZYŁ: Roland Polska
AUTOR: Tomasz Hajduk Wielki Master. Wszelkie prawa zastrzeżone (C) 2011.


Konkurencja z USB


Tascam US-1800
Podobnie jak w Octa-Capture mamy tu osiem wejść mikrofonowo-liniowych XLR z zasilaniem fantomowym dla 4 kanałów jednocześnie. Do tego dwa wejścia liniowe TRS 1/4" z przodu i cztery na panelu tylnym oraz cztery wyjścia liniowe, gniazda cyfrowe S/PDIF-AES/EBU, porty MIDI In i Out. Producent dokłada do całości oprogramowanie w postaci sekwencera Cubase LE 5. Interfejs nie prezentuje się wyjątkowo efektownie, ale cena dużo niższa niż Rolanda.

RME Fireface UC
Dwa przedwzmacniacze mikrofonowe, osiem wejść liniowych w tym instrumentalne, zestaw złączy cyfrowych, bogata liczba innych opcji oraz obsługa w sumie 36 kanałów przez USB czynią z interfejsu RME groźnego, ale wyraźnie droższego konkurenta dla Octa-Capture. W podobnym przedziale cenowym do interfejsu Rolanda możemy rozważyć jeszcze zakup mobilnego interfejsu RME Babyface.

MOTU Ultralite MK3 Hybrid

Dostępne dwa wejścia mikrofonowo-linowe z zasilaniem fantom i sześć symetrycznych typu 1/4" TRS, do tego dziesięć wyjść liniowych, para gniazd cyfrowych oraz wewnętrzny system DSP. Podobne parametry przetwarzania oraz alternatywa połączenia z komputerem przez port Firewire sprawiają, że ten model będzie najbardziej konkurować na rynku z Rolandem Octa-Capture o uwagę klienta. Jeżeli ktoś życzy sobie więcej, powinien zainteresować się modelem MOTU 828 MK III Hybrid.

Lexicon I-ONIX U82S
Interfejs pracuje maksymalnie w trybie 24 bit/96 kHz. Posiada osiem analogowych wejść (XLR/1/4” TRS). Sygnał na wejściu trafia do przedwzmacniaczy mikrofonowych dbx. Do tego mamy 2 wejścia instrumentalne, gniazda cyfrowe S/PDIF i MIDI, dwa wyjścia słuchawkowe. Oprogramowanie obejmuje sekwencer Steinberg Cubase LE4, lżejszą wersję wirtualnego perkusisty EZ Drummer Lite i wtyczkę pogłosową Lexicon Pantheon II.

M-Audio Fast Track Ultra 8R
Na pokładzie tego modelu Fast Track mamy osiem przedwzmacniaczy mikrofonowych z zasilanie fantomowym, osiem wejść i wyjść, dwa wyjścia na słuchawki. Do tego dochodzą dwa porty insertowe i wejścia instrumentalne. Urządzenie obsługuje sygnał w maksymalnej rozdzielczości 24bit/96kHz i posiada wewnętrzny procesor DSP.