Zoom H6 - rejestrator cyfrowy - TEST



Zoom H6 - 6-ścieżkowy, przenośny rejestrator cyfrowy



Tomasz Hajduk

Po sukcesie modelu Zoom H4n japońscy inżynierowie musieli zrobić u siebie burzę mózgów przekrzykując się wzajemnie i pytając: jak to jeszcze ulepszyć!? Potem zaszyli się w laboratoriach i mamy skutek. Do naszych testów dotarł jeszcze lepszy przenośny rejestrator cyfrowy Zoom H6, którego wyśrubowane parametry techniczne są małą kroplą w morzu pozostałych zalet.



Opis
Zoom H6 umożliwia równoczesną rejestrację sześciu ścieżek w formatach WAV lub MP3 (WAV - mono/stereo, 16/24 bitów i 44.1/48/96 kHz i BWF, MP3- 48-320 kbps). Sygnał zapisywany jest na kartach pamięci SD, SDHX lub SDXC, których pojemność może wynosić nawet 128 GB. Razem z urządzeniem otrzymujemy w zestawie dwie, profesjonalne kapsuły mikrofonowe, gąbkową osłonę przeciwwietrzną na mikrofony, przewód USB, kartę pamięci microSD z adapterem o pojemności 2 GB, 4 baterie LR6 (AA). Wszystko to w solidnym, zamykanym pokrowcu z twardego tworzywa. Dodatkiem jest płyta instalacyjna z programem Steinberg Cubase w wersji Zoom LE. Opcjonalnie dostępne są też akcesoria w postaci m.in. pilota zdalnego sterowania, mikrofonu typu shotgun i kapsuły z wejściami XLR/TRS, do której można podłączyć np. mikser z mikrofonami nagłaśniającymi perkusję.
               H6 posiada specjalne złącze dla kapsuł mikrofonowych, a oprócz tego cztery wejścia mikrofonowo/instrumentalne typu combo, wyjście słuchawkowe i liniowe Line Out w formacie minijack. Do portu USB służącego do komunikacji z komputerami Mac i PC można podłączyć opcjonalny zasilacz zewnętrzny 5V. Pod spodem znajduje się ukryty głośnik i gwint do mocowania H6 na statywie lub kamerze lub aparacie cyfrowym. Standardowo rejestrator zasilany jest za pomocą 4 baterii typu LR6 bądź albo czerpie napięcie z komputera przez port USB. Na panelu górnym znajdziemy regulatory czułości, kolorowy wyświetlacz LED i sekcję najważniejszych przycisków sterowania.
               H6 z zewnątrz pokryty jest gumowanym, miłym w dotyku materiałem, a obudowę wykonano z wytrzymałego tworzywa. Całość nie jest ani delikatna, ani zbyt pancerna. Nie jest to też rejestrator kieszonkowy. Ma swoje rozmiary i został wyprofilowany tak, że dobrze mieści się w dłoni. Można tez przyczepić pasek zabezpieczający H6 przed upadkiem.


Wymień sobie mikrofon
Ten model wyposażono w system wymiennych kapsuł mikrofonowych, montowanych z przodu w specjalnym złączu. W zestawie otrzymujemy kapsułę z mikrofonami kierunkowymi w konfiguracji X/Y, ze zmienną szerokością pola nagrywania (90 i 120 stopni). Kapsuła X/Y sprawdza się przy nagrywaniu dobrze zdefiniowanych źródeł z bliskiej i średniej odległości, może to być gitara akustyczna, wokal w stereo, sygnał z pieca gitarowego. Mikrofony dobrze znoszą duże ciśnienia dźwięku, więc sprawdzą się też przy nagrywaniu prób itp. Kapsuła ma też wejście minijack, do którego można podłączyć dodatkowy mikrofon lub instrument.
               Druga kapsuła w zestawie z H6 to kapsuła mikrofonowa typu M/S do rejestracji dźwięków w konfiguracji mono/side. Mamy jeden mikrofon kierunkowy, który rejestruje sygnał z przodu oraz mikrofon dwustronny, nagrywający sygnały boczne ze strony lewej i prawej. Kapsułę M/S przewidziano do nagrywania szerokich obrazów dźwiękowych, np. orkiestry lub nagrań w otwartej przestrzeni. Przy wyciszonym śladzie bocznym, dysponujemy mikrofonem do nagrywania w mono, idealnie sprawdzającym się dla wokalu, albo w trakcie wywiadów. 


Więcej możliwości
Oprócz toru L-R do dyspozycji są też kanały 1-4, obsługiwane przez cztery wejścia mikrofonowo/liniowe (combo XLR/TRS 6.3 mm). Dla każdego z nich przewidziano regulację czułości, tłumik -20 dB oraz funkcje uruchamiane z poziomu memu, w tym zasilanie fantomowe dla mikrofonów i filtr dolno-zaporowy. Tutaj uwaga dla gitarzystów elektrycznych - wejścia instrumentalne 1-4 nie są wejściami o wysokiej impedancji (typu Hi-Z). Aby w sposób nagrać dźwięk gitary elektrycznej trzeba sięgnąć po procesor gitarowy lub skorzystać z mikrofonu, pieca lub miksera.
Zoom H6 ma wiele przydatnych funkcji w tym kompresor/limiter (kilka ustawień do wyboru: Studio, Vocal, Drums itd.). Dla instrumentalistów przewidziano metronom i tuner. W wewnętrznym mikserze działa regulacją poziomów, panoramy i wysokości dźwięku. Do tego mamy funkcje zmiany prędkości odtwarzania (50-150%) i dogrywki Overdub dla każdej ze ścieżek osobno. Edycja plików dotyczy normalizacji, zmiany nazwy, podziału lub przycięcia ścieżek.. Cały projekt do pliku stereo można zmiksować z poziomu rejestratora (Mixdown), a wykorzystując funkcję Backup Rec nagramy w H6 zapasowy ślad stereo z toru L-R, o poziomie - 12 dB. Kopia nagrana w tle zapewnia bezpieczeństwo w przypadku, gdy w sygnale będą przesterowania. Można wykorzystać wtedy fragment nagrania zapasowego. W przypadku, gdy nagrywasz „na szybko” włącz opcję Pre Rec. W tym ustawieniu rejestrator prowadzi stały zapis w tle. Po naciśnięciu czerwonego guzika, do nagranego materiału zostaną dodane dwie, poprzedzające sekundy - świetne rozwiązanie!



H6 jako interfejs audio. Mastering nagrań: www.wielkimaster.com
Zoom H6 w roli interfejsu audio współpracuje z komputerem przez USB na dwa sposoby - Stereo i Multitrack. W stereo interfejs przetwarza sygnał 16-bit/44.1/48 kHz na 2 In i 2 Out. Do pracy w trybie wielośladowym (6 In/2 Out) użytkownicy systemu Windows muszą pobrać sterowniki ze strony producenta (dla Maca i iPada nie trzeba). Jako interfejs audio H6 sprawdza się należycie i oferuje niską latencję przy nagrywaniu wielośladowym. Pamiętajmy jednak, że urządzenie ma służyć głównie do innej pracy i brakuje wyjść monitorowych. Jednak do prostej rejestracji i edycji w komputerze H6 można śmiało wykorzystać, Tym bardziej, że dostajemy wieloślad programowy Cubase. 


Podsumowanie
Praca z urządzeniem, zarówno, jeśli chodzi o nagrywanie, jak i obsługę systemu menu jest bajecznie intuicyjna. Projektanci uprościli nam sprawę do minimum i każdy, kto weźmie do ręki rejestrator H6 po minucie będzie znał jego obsługę. Byłem pod dużym wrażeniem tego, jak funkcjonalne urządzenie przygotowała dla nas firma Zoom. Sprzęt został dopracowany w 100%. Zaznaczmy, że w modelu H6 nie ma dostępnych wcześniej efektów typowo gitarowych ani wejść typu Hi-Z. Gitarzyści dostają tuner, ale za to reszta zespołu otrzymuje metronom i sekcję kompresji z ustawieniami dla wokalu, perkusji i miksów. Brzmienie uzyskane za pomocą mikrofonów jest najwyższej próby, przedwzmacniacze z wejść combo działają krystalicznie zapewniając dobrą dynamikę. Dodajmy do tego intuicyjną obsługę, solidną konstrukcję, wszechstronność i dostępne funkcje, a Zoom H6 wypadnie celująco. W chwili obecnej to najciekawszy z niedrogich, profesjonalnych rejestratorów wielośladowych dostępnych na rynku.


Cechy produktu
Cyfrowy rejestrator audio z systemem wymiennych mikrofonów, umożliwiający nagrywanie sześciu kanałów jednocześnie.


Plusy
- znakomite brzmienie
- wszechstronność
- solidna konstrukcja

Minusy
- brak


Dane techniczne:
Nośniki pamięci: karta SD, SDHC lub SDXC
Wejścia: L/R - wymienne kapsuły mikrofonowo/liniowe, 1-4 combo XLR/TRS, mikrofonowo/liniowe, zasilanie fantomowe: +12/+24/+48V dla każdego wejścia
Wyjścia: LINE OUT, słuchawkowe PHONE OUT, USB 2.0, remote
Formaty nagrań: WAV (mono/stereo, BWF maks. 24 bit/96 kHz lub MP3 (do 320 kbps)
Zasilanie: 4 baterie 4 LR6 (AA), przez USB, zasilacz zewn. 5 V
Wyświetlacz: kolorowy 320 x 240 pikseli
Interfejs USB: Multitrack 6 In /2 Out;  Stereo 2 In/ 2 Out
Wymiary i waga: 77,8 mm x 152,8 mm (G) x 47,8 mm (W), 280g