Akai Pro MPX16 - odtwarzacz sampli - test



Akai Pro MPX16 - pełny test

Tomasz Hajduk

Mało kto zna się na produkcji samplerów tak dobrze, jak Akai Professional. Jeżeli zajmujesz się muzyką to mówiąc Akai myślisz „sampler”. Komuś innemu nasunie się też skojarzenie z MPC. MPX16 to nieduży sample player wyposażony w pady i funkcje znane z MPC.


Krótka historia
Historia zatoczyła koło. 30 lat temu, w roku 1984 w Akai powstał oddział produkujący instrumenty muzyczne: Akai Professional. Rok 1988 to data premiery rynkowej pierwszej stacji roboczej - MPC60, w którą zaprojektował sam Roger Linn. Kolejne modele stacji MPC odcisnęły piętno na współczesnej muzyce popularnej inspirując artystów do tworzenia nowych gatunków muzycznych. Od kiedy marka przeszła w ręce nowego właściciela (Numark) Akai Pro szuka drogi dotarcia do nowych użytkowników.   

MPX
Samplery MPX, bo oprócz MPX16 dostępny jest mniejszy MPX8, to krzyżówka kontrolera MIDI z padami w stylu MPC z rejestratorem/odtwarzaczem próbek. MPX nagrywa i odtwarza sample z pamięci wewnętrznej i z karty SD. Za pomocą MPX16 możesz uruchamiać próbki, przypisane do 16 padów, oraz zarejestrować i edytować dźwięki z zewnątrz, korzystając z pokładowego mikrofonu bądź wejścia liniowego.

Budowa
MPX16, zmieści się w kieszeni bluzy dresowej, takiej bez zapięcia. Albo w plecaku. Jeżeli uda ci się wcisnąć tam razem zasilacz zewnętrzny (DC 5V), możesz ruszać na występ lub do studia. Sprzęt pobiera też zasilanie przez USB. Obudowę MPX16 wykonano z tworzywa sztucznego - sprawia wrażenia wytrzymałego. Całość jest lekka i budzi zaufanie - MPX16 po wyjęciu z pudełka prezentuje się lepiej niż się tego spodziewasz. 



We/Wy
Zestaw wejść i wyjść MPX16 obejmuje gniazdo zasilania, wejście na kartę SD o maksymalnej pojemności do 32 GB, port USB, 2 wejścia do nagrywania, lewe i prawe TRS (duży jack, 1/4"/6.35mm), 2 wyjścia audio, lewe i prawe TRS (duży jack, 1/4"/6.35mm), wyjście słuchawkowe TRS 1/8", 3.5mm. Do tego mamy 2 gniazda MIDI (In i Out) 5-pin DIN.


Górny panel samplera zajmuje 5-liniowy wyświetlacz, pokrętła i przyciski funkcyjne. Gałek jest 7, przycisków 6, przy czym centralna gałka Enter działa dwojako, także jako przycisk do zatwierdzania komend.
Pod palcami mamy 16 padów w stylu MPC. Pady podświetlane w trzech kolorach są świetnej jakości, w dotyku aksamitne. Są odpowiednio twarde i pewnie reagują na siłę docisku pod warunkiem, że w ustawieniach dla każdego padu włączymy reakcje dynamiczną Velocity.

Sample Tani mastering www.wielkimaster.com
Podstawowym zadaniem MPX16 jest odtwarzanie próbek przypisanych do 16 padów. Próbki wybierasz z pamięci wewnętrznej samplera lub karty SD. Wewnętrzna pamięć zawiera niewielki, ale interesujący zestaw 21 próbek perkusyjnych. Są to sample dźwięków z maszyn perkusyjnych Roland 808 i 909, 2 barwy basowe, brzmienie syntezatora i garść efektów. Z tych sampli spreparowano na start 10 zestawów. 


Własne próbki
Jeżeli chcesz korzystać z własnych dźwięków, musisz je zapisać na karcie SD w formacie WAV 16-bitów, mono lub stereo, z częstotliwością próbkowania 48, 44.1, 32, 22.05, bądź 11.205 kHz. Kartę wcześniej trzeba sformatować do systemu FAT32. MPX16 widzi maksymalnie 512 próbek z naszej karty, a wczytać do samplera da się w sumie do 48 MB danych. Wspomnijmy tutaj, że MPX16 poprzez USB, działa dodatkowo jako czytnik kart SD.

Pomarańczowe podświetlenie padów oznacza, że do pada przypisaliśmy jakąś próbkę, brak oświetlenia to brak sampla. Kolor zielony oznacza, że próbka jest odtwarzana. Ma to znaczenie wówczas, gdy do padów przypiszemy dłuższe pętle, albo zaznaczyliśmy funkcję Trigger Hold. W takim ustawieniu próbka jest odtwarzana non-stop do momentu następnego naciśnięcia pada. Kolorem czerwonym podświetlony jest pad, który aktualnie edytujemy.



Program do konwersji
Aby uniknąć przypadku, w którym sampler nie widzi sampli, przygotowując próbki najlepiej posłużyć się specjalnym programem do konwersji sampli. Aplikacja dostępna jest za darmo na stronie internetowej Akai Pro.







Nagrywanie
Duży nacisk w opisie urządzenia producent kładzie na możliwość nagrywania własnych dźwięków. Da się to zrobić np. za pomocą wbudowanego mikrofonu, umieszczonego nad wyświetlaczem. Można też nagrać sygnał liniowo przez wejścia TRS. Nagrywanie jest prosta. Ustalamy poziom potencjometrem i kilkakrotnym wyborem przycisku Enter nagrywamy dźwięk. Zapisaną próbkę można edytować w zakresie długości, normalizacji, wyciszenia początku albo końca, zamiany stereo w mono. Można zmienić nazwę dźwięku, odwrócić kierunek odtwarzania, a także usunąć plik z pamięci.
Jakość dźwięków nagranych mikrofonem pokładowym MPX16 nawiązuje jakością do nagrań telefonem komórkowym, przy tym na końcu nagrania zawsze słychać dźwięk klawisza towarzyszący wyłączeniu. Dlatego do rejestracji lepiej używać mikrofonu zewnętrznego podłączonego do dedykowanego wejścia.

Edycja próbek
Dźwięki nagrane samodzielnie i sample z karty można poddać edycji tzw. niszczącej, na stałe. Ale zaletą MPX16 są funkcje edycyjne samplera dla dźwięków przypisanych do padów. W sumie jest to 19 parametrów. Między parametrami przełączamy się przyciskiem Pad Edit. Do zmiany ich wartości służą pokrętła A-B-C-D. Sekcja Mix to regulacja głośności, ustawienie w panoramie i poziom pogłosu (algorytm pogłosu stereofonicznego dobrano pod kątem dźwięków perkusyjnych). Tune to strojenie próbki, dla której można też zmienić punkty startu i zatrzymania.  


Nie zabrakło filtra. Jest to filtr górno-zaporowy (LP) ze zmiennym rezonansem i regulacją obwiedni. Funkcje znane z MPC-tek to Trigger (sposób wyzwalania próbek - pojedynczo, w pętli Loop, z przytrzymaniem padu i Hold do zatrzymania) oraz Choke, funkcja grupowania sampli, wzajemnie się wyciszających w przypadku wyzwolenia jednego z nich. W końcu ustalamy czy dźwięk na danym padzie będzie odtwarzany mono- czy polifonicznie, co oznacza wyzwolenie sampla zanim jego dźwięk wybrzmi po poprzednim uruchomieniu.
Na osobną uwagę zasługuje niebiesko-biały wyświetlacz, który jest nieodzowny przy edycji i zapisie. Ekran jest czytelny i na bieżąco pokazuje, której funkcji w danym momencie używamy.

Jako sterownik
MPX16 z powodzeniem można wykorzystać w roli sterownika MIDI. Urządzenie po podłączeniu do interfejsu MIDI, lub komputera bezpośrednio za pomocą USB zgłasza się na liście dostępnych urządzeń MIDI i bez problemu odbiera oraz wysyła sygnały w takim formacie. W przypadku sygnału MIDI Out pady wysyłają komunikaty odbierane w programach DAW na kanale 10 MIDI (pokrętła funkcyjne MPX16 póki co języka MIDI nie opanowały).

Praktyka
Własne zestawy, czyli maksymalnie 16 padów z przypisanymi do nich samplami zapisujemy w pamięci jako zestawy Kit. Czas przejścia między zestawami przy ich zmianie zależy od pojemności próbek – sampler potrzebuje czasu na wczytanie dźwięków. Edycja parametrów jest łatwa. 

Osobom zainteresowanym polecam przestudiowanie panelu głównego urządzenia i funkcji, które widać powyżej czterech pokręteł edycji A-B-C-D. MPX16 nie ma innych ukrytych parametrów i funkcji - wszystko jest na wierzchu. Może tylko proces zapisu próbek i zestawów mógłby być bardziej intuicyjny.

Czy czegoś brakuje? Tak, zasilania bateryjnego, które byłoby przydatne np. w czasie podróży, gdy chcemy poukładać sobie próbki w zestawy korzystając ze słuchawek. Opisywane urządzenie świetnie sprawdza się w roli niezależnego instrumentu. Zaletą jest to, że można uwolnić się od komputera. W takim przypadku ogranicza nas krótki kabelek zasilacza - coś za coś.

Ocena
MPX16 to nieskomplikowane urządzenie, które przyda się osobom zajmującym się dźwiękiem w wielu różnych sytuacjach. Sampler jest mały i lekki. Do tego zapewnia brzmienie dobrej jakości. Nie szumi jak inne, niedrogie samplery. Wygląda trochę jak zabawka, ale jest praktyczny. Za pomocą padów ścieżki perkusji i basu gra i tworzy się błyskawicznie. Na żywo można odtwarzać też efekty dźwiękowe – MPX16 znajdzie zastosowanie w teatrach i na scenie. Trafionym rozwiązaniem jest układ padów 2x 8. Ktoś przemyślał sprawę i zaproponował wygodniejsze rozwiązanie niż typowy układ 4x4. Konserwatyści będą kręcić głową, ale jestem przekonany, że w obecnym układzie padów o wiele łatwiej wyzwala się próbki za pomocą obu dłoni.


Kluczem do sukcesu są dobre sample, które załadujemy na pady, uzupełniając dźwięki fabryczne, aby korzystać z nich na żywo, w studiu albo na koncertach. Dodatkowe sample i pętle można ściągnąć np. ze strony Akai (są w zakładce modelu MPX8) i po konwersji zgrać na kartę SD. W moim przypadku z przyjemnością wgrałem do testowanego malucha próbki z kultowego MPC60 i stworzyłem z nich zestaw ubarwiony pokładowym pogłosem – zagrało wybornie. MPX16 z zestawem dźwięków ze starego MPC60? Czemu nie, historia zatoczyła koło. W końcowej ocenie MPX16 jawi się jako produkt całkiem udany - małe to i cieszy.


NASZE SPOSTRZEŻENIA

+ sampler mały, zgrabny, dobrze wykonany
+ skromny, ale solidny zestaw firmowych próbek
+ dobrej jakości pady
+ podstawowe funkcje na pokładzie
+ zestaw niezbędnych wejść i wyjść
+ działa jako sterownik MIDI

- brak zasilania na baterie
- średnia jakość dźwięku nagrywanego pokładowym mikrofonem



ZAKRES ZASTOSOWAŃ
- wyposażony w 16 padów odtwarzacz próbek z możliwością nagrywania
- czyta sample z karty SD
- działa jako sterownik MIDI i czytnik kart SD

PRODUCENT
Akai Pro

DYSTRYBUCJA
Audiostacja, Warszawa
Tel. 22-616-13-86


Format próbek: WAV mono/stereo, 16-bitów/48, 44.1, 32, 22.05, 11.205 kHz
Wejścia/wyjścia: port USB, 2 wejścia TRS In (1/4"/6.35mm), 2 wyjścia TRS Out (1/4"/6.35mm), wyjście słuchawkowe TRS 1/8"/3.5mm,  MIDI In/Out 5-pinowe DIN
Dodatkowe wymagania
Karta pamięci SD/SDHC maks. 32 GB – do zapisu własnych próbek i zestawów
Komputer z systemem Win/OSX do uruchomienia programowego konwertera sampli MPX16

Tekst opublikowany także w magazynie Estrada i Studio. www.eis.com.pl