Akai Pro MPX16 - pełny test
Tomasz Hajduk
Mało kto zna się na produkcji samplerów tak
dobrze, jak Akai Professional. Jeżeli zajmujesz się muzyką to mówiąc
Akai myślisz „sampler”. Komuś innemu nasunie się też skojarzenie z MPC. MPX16 to nieduży sample player wyposażony w pady i funkcje znane z MPC.
Krótka historia
Historia zatoczyła koło. 30
lat temu, w roku 1984 w Akai powstał oddział produkujący instrumenty
muzyczne: Akai Professional. Rok 1988 to data premiery rynkowej pierwszej
stacji roboczej - MPC60, w którą zaprojektował sam Roger Linn. Kolejne modele stacji MPC odcisnęły piętno na współczesnej muzyce popularnej
inspirując artystów do tworzenia nowych gatunków muzycznych. Od kiedy marka
przeszła w ręce nowego właściciela (Numark) Akai Pro szuka drogi
dotarcia do nowych użytkowników.
MPX
Samplery MPX, bo oprócz MPX16 dostępny jest mniejszy MPX8, to krzyżówka kontrolera MIDI z padami w stylu MPC z rejestratorem/odtwarzaczem
próbek. MPX nagrywa i odtwarza sample z pamięci wewnętrznej i z karty
SD. Za pomocą MPX16 możesz uruchamiać próbki, przypisane do 16 padów,
oraz zarejestrować i edytować dźwięki z zewnątrz, korzystając z
pokładowego mikrofonu bądź wejścia liniowego.
Budowa
MPX16, zmieści się w kieszeni
bluzy dresowej, takiej bez zapięcia. Albo w plecaku. Jeżeli uda ci się wcisnąć tam razem zasilacz zewnętrzny (DC 5V), możesz
ruszać na występ lub do studia. Sprzęt pobiera też zasilanie przez USB. Obudowę MPX16 wykonano z tworzywa sztucznego - sprawia
wrażenia wytrzymałego. Całość jest lekka i budzi zaufanie - MPX16 po wyjęciu z pudełka prezentuje się lepiej niż się tego spodziewasz.
We/Wy
Zestaw wejść i wyjść MPX16 obejmuje
gniazdo zasilania, wejście na kartę SD o maksymalnej pojemności do 32 GB, port
USB, 2 wejścia do nagrywania, lewe i prawe TRS (duży jack, 1/4"/6.35mm), 2
wyjścia audio, lewe i prawe TRS (duży jack, 1/4"/6.35mm), wyjście
słuchawkowe TRS 1/8", 3.5mm. Do tego mamy 2 gniazda MIDI (In i Out)
5-pin DIN.
Górny panel samplera zajmuje 5-liniowy
wyświetlacz, pokrętła i przyciski funkcyjne. Gałek jest 7, przycisków 6, przy czym centralna gałka Enter
działa dwojako, także jako przycisk do zatwierdzania komend.
Pod palcami mamy 16 padów w stylu MPC. Pady podświetlane w trzech kolorach są świetnej jakości, w
dotyku aksamitne. Są odpowiednio twarde i pewnie reagują na siłę docisku pod
warunkiem, że w ustawieniach dla każdego padu włączymy reakcje dynamiczną
Velocity.
Sample Tani mastering www.wielkimaster.com
Podstawowym zadaniem MPX16
jest odtwarzanie próbek przypisanych do 16 padów. Próbki wybierasz z
pamięci wewnętrznej samplera lub karty SD. Wewnętrzna pamięć zawiera niewielki,
ale interesujący zestaw 21 próbek perkusyjnych. Są to sample dźwięków z
maszyn perkusyjnych Roland 808 i 909, 2 barwy basowe, brzmienie syntezatora
i garść efektów. Z tych sampli spreparowano na start 10
zestawów.
Własne próbki
Jeżeli chcesz korzystać z własnych
dźwięków, musisz je zapisać na karcie SD w formacie WAV 16-bitów, mono lub stereo,
z częstotliwością próbkowania 48, 44.1, 32, 22.05, bądź 11.205 kHz. Kartę
wcześniej trzeba sformatować do systemu FAT32. MPX16 widzi maksymalnie 512
próbek z naszej karty, a wczytać do samplera da się w sumie do 48 MB danych. Wspomnijmy
tutaj, że MPX16 poprzez USB, działa dodatkowo jako czytnik kart SD.
Pomarańczowe podświetlenie
padów oznacza, że do pada przypisaliśmy jakąś próbkę, brak oświetlenia to brak
sampla. Kolor zielony oznacza, że próbka jest odtwarzana. Ma to znaczenie
wówczas, gdy do padów przypiszemy dłuższe pętle, albo zaznaczyliśmy funkcję
Trigger Hold. W takim ustawieniu próbka jest odtwarzana non-stop do momentu
następnego naciśnięcia pada. Kolorem czerwonym podświetlony jest pad, który
aktualnie edytujemy.
Program do konwersji
Aby uniknąć przypadku, w
którym sampler nie widzi sampli, przygotowując próbki najlepiej posłużyć się
specjalnym programem do konwersji sampli. Aplikacja dostępna jest za darmo na
stronie internetowej Akai Pro.
Nagrywanie
Duży nacisk w opisie
urządzenia producent kładzie na możliwość nagrywania własnych dźwięków. Da się
to zrobić np. za pomocą wbudowanego mikrofonu, umieszczonego nad wyświetlaczem.
Można też nagrać sygnał liniowo przez wejścia TRS. Nagrywanie jest prosta. Ustalamy poziom potencjometrem
i kilkakrotnym wyborem przycisku Enter nagrywamy dźwięk. Zapisaną próbkę można
edytować w zakresie długości, normalizacji, wyciszenia początku albo
końca, zamiany stereo w mono. Można zmienić nazwę dźwięku, odwrócić kierunek
odtwarzania, a także usunąć plik z pamięci.
Jakość dźwięków nagranych
mikrofonem pokładowym MPX16 nawiązuje jakością do nagrań telefonem komórkowym,
przy tym na końcu nagrania zawsze słychać dźwięk klawisza towarzyszący
wyłączeniu. Dlatego do rejestracji lepiej używać mikrofonu zewnętrznego
podłączonego do dedykowanego wejścia.
Edycja próbek
Dźwięki nagrane samodzielnie i
sample z karty można poddać edycji tzw. niszczącej, na stałe. Ale zaletą MPX16 są
funkcje edycyjne samplera dla dźwięków przypisanych do padów. W sumie jest to 19 parametrów. Między parametrami przełączamy się przyciskiem Pad
Edit. Do zmiany ich wartości służą pokrętła A-B-C-D. Sekcja Mix to regulacja głośności,
ustawienie w panoramie i poziom pogłosu (algorytm pogłosu stereofonicznego dobrano
pod kątem dźwięków perkusyjnych). Tune to strojenie próbki, dla której można
też zmienić punkty startu i zatrzymania.
Nie zabrakło filtra. Jest to
filtr górno-zaporowy (LP) ze zmiennym rezonansem i regulacją obwiedni. Funkcje znane
z MPC-tek to Trigger (sposób wyzwalania próbek - pojedynczo, w pętli Loop, z
przytrzymaniem padu i Hold do zatrzymania) oraz Choke, funkcja grupowania
sampli, wzajemnie się wyciszających w przypadku wyzwolenia jednego z nich. W
końcu ustalamy czy dźwięk na danym padzie będzie odtwarzany mono- czy
polifonicznie, co oznacza wyzwolenie sampla zanim jego dźwięk wybrzmi po
poprzednim uruchomieniu.
Na osobną uwagę zasługuje
niebiesko-biały wyświetlacz, który jest nieodzowny przy edycji i zapisie. Ekran
jest czytelny i na bieżąco pokazuje, której funkcji w danym momencie używamy.
Jako sterownik
MPX16 z powodzeniem można
wykorzystać w roli sterownika MIDI. Urządzenie po podłączeniu do interfejsu
MIDI, lub komputera bezpośrednio za pomocą USB zgłasza się na liście dostępnych
urządzeń MIDI i bez problemu odbiera oraz wysyła sygnały w takim formacie. W
przypadku sygnału MIDI Out pady wysyłają komunikaty odbierane w programach DAW
na kanale 10 MIDI (pokrętła funkcyjne MPX16 póki co języka MIDI nie opanowały).
Praktyka
Własne zestawy, czyli maksymalnie
16 padów z przypisanymi do nich samplami zapisujemy w pamięci jako zestawy
Kit. Czas przejścia między zestawami przy ich zmianie zależy od pojemności
próbek – sampler potrzebuje czasu na wczytanie dźwięków. Edycja parametrów jest
łatwa.
Osobom zainteresowanym polecam przestudiowanie
panelu głównego urządzenia i funkcji, które widać powyżej czterech pokręteł
edycji A-B-C-D. MPX16 nie ma innych ukrytych parametrów i funkcji - wszystko
jest na wierzchu. Może tylko proces zapisu próbek i zestawów mógłby być
bardziej intuicyjny.
Czy czegoś brakuje? Tak,
zasilania bateryjnego, które byłoby przydatne np. w czasie podróży, gdy chcemy
poukładać sobie próbki w zestawy korzystając ze słuchawek. Opisywane urządzenie
świetnie sprawdza się w roli niezależnego instrumentu. Zaletą jest
to, że można uwolnić się od komputera. W takim przypadku ogranicza nas krótki
kabelek zasilacza - coś za coś.
Ocena
MPX16 to nieskomplikowane
urządzenie, które przyda się osobom zajmującym się dźwiękiem w wielu
różnych sytuacjach. Sampler jest mały i lekki. Do tego zapewnia
brzmienie dobrej jakości. Nie szumi jak inne, niedrogie samplery. Wygląda
trochę jak zabawka, ale jest praktyczny. Za pomocą padów ścieżki perkusji i
basu gra i tworzy się błyskawicznie. Na żywo można odtwarzać też efekty
dźwiękowe – MPX16 znajdzie zastosowanie w teatrach i na scenie. Trafionym
rozwiązaniem jest układ padów 2x 8. Ktoś przemyślał sprawę i zaproponował wygodniejsze rozwiązanie niż typowy układ 4x4. Konserwatyści będą kręcić głową,
ale jestem przekonany, że w obecnym układzie padów o wiele łatwiej wyzwala się
próbki za pomocą obu dłoni.
Kluczem do sukcesu są dobre
sample, które załadujemy na pady, uzupełniając dźwięki fabryczne, aby korzystać
z nich na żywo, w studiu albo na koncertach. Dodatkowe sample i pętle można ściągnąć
np. ze strony Akai (są w zakładce modelu MPX8) i po konwersji zgrać na kartę SD.
W moim przypadku z przyjemnością wgrałem do testowanego malucha próbki z
kultowego MPC60 i stworzyłem z nich zestaw ubarwiony pokładowym pogłosem –
zagrało wybornie. MPX16 z zestawem dźwięków ze starego MPC60? Czemu nie, historia
zatoczyła koło. W końcowej ocenie MPX16 jawi się jako produkt całkiem udany - małe
to i cieszy.
NASZE SPOSTRZEŻENIA
+ sampler mały, zgrabny,
dobrze wykonany
+ skromny, ale solidny zestaw
firmowych próbek
+ dobrej jakości pady
+ podstawowe funkcje na
pokładzie
+ zestaw niezbędnych wejść i
wyjść
+ działa jako sterownik MIDI
- brak zasilania na baterie
- średnia jakość dźwięku
nagrywanego pokładowym mikrofonem
ZAKRES ZASTOSOWAŃ
- wyposażony w 16 padów odtwarzacz
próbek z możliwością nagrywania
- czyta sample z karty SD
- działa jako sterownik MIDI i
czytnik kart SD
PRODUCENT
Akai Pro
DYSTRYBUCJA
Audiostacja, Warszawa
Tel. 22-616-13-86
Format próbek:
WAV mono/stereo, 16-bitów/48, 44.1, 32, 22.05, 11.205 kHz
Wejścia/wyjścia:
port USB, 2 wejścia TRS In (1/4"/6.35mm), 2 wyjścia TRS Out (1/4"/6.35mm),
wyjście słuchawkowe TRS 1/8"/3.5mm, MIDI In/Out 5-pinowe DIN
Dodatkowe wymagania
Karta pamięci SD/SDHC maks. 32
GB – do zapisu własnych próbek i zestawów
Komputer z systemem Win/OSX do
uruchomienia programowego konwertera sampli MPX16
Tekst opublikowany także w magazynie Estrada i Studio. www.eis.com.pl